Näin teet erottuvaa ulkomainontaa

Ulkomainokset ovat katukuvassa ja maanteiden varsilla kaikkien nähtävillä. Siksi mainoksen tulee olla pelkistetty ja nopeasti omaksuttava – esimerkiksi ohiajavasta autosta. Sano sanottavasi selkeästi ja muutamalla sanalla. Ohuella kirjasinleikkauksella ladottu, tiheästi välistetty tai monimutkaiseen taustaan upotettu teksti ei ole luettavaa. Käytä mieluummin yhtä hallitsevaa kuva-aihetta kuin useampaa pientä kuvaa. Ulkomainonnassa on tärkeintä, että pääviesti ja mainostaja nousevat esille.

Erotu!

Parhaiten toimivat kirkkaat värit ja selkeät kontrastit pinnan eri elementtien välillä. Vuodenaika vaikuttaa ratkaisevasti erottumiseen. Valkoinen pinta talvella tai vihreä kesällä ei ole paras mahdollinen ratkaisu.

Ole rohkea!

Hienovarainen ilmaisu ei toimi ulkomainonnassa. Herätä tunteita, puhuttele, yllätä tai naurata – silloin sinut muistetaan. Pidä kuitenkin mielessä mainonnan perussäännöt ja hyvä maku.

Näin se homma etenee:

vmv-ohje-tilaa2

1. Varaa kampanjapaketti tai mainospaikka kattavasta verkostostamme.

vmv-ohje-suunnittele2

2. Suunnittele mainos VMV Median suunnittelu­­ohjeiden mukaisesti.

3. Lähetä aineisto meille sähköpostitse aineisto-ohjeiden mukaisesti.

Me toimitamme aineiston painoon ja tarpeen mukaan varastoimme mainoslevyt. Hoidamme mainosten asennuksen ja toimitamme kuvat mainoskohteista. Poistamme ja kierrätämme käytetyt mainoslevyt kampanjan loputtua.

Aineisto-ohje Jättitaulu – Billboard

Suunnittele ulkomainos kokoon 854 x 275 mm.
Lopullinen koko 8540 x 2750 mm.
Painoarkkeja on 7 kpl.
Aineiston toimitus: PDF 1.5 tai uudempi, tekstit konvertoituna, CMYK-väreissä. Väriprofiili: Fogra39 coated paper

Mainostauluun voidaan tehdä lisäkustannuksella yksi tai useampia ylitysosia, jotka voivat ylittää taulun reunan max. 60cm. Ylitysosat voidaan leikata muotoon. Kysy tarkemmat ohjeet pasi.holopainen@vmv.fi, tai ville.valikangas@vmv.fi.

Mockup -pohjat

Testaa mainospintasi ulkonäköä suunnitteluvaiheessa oheisilla kuvanupotuspohjilla eri ympäristöissä ja vuodenaikoina. Mockup-pohjat ovat korkearesoluutioisia .psd-tiedostoja.

Aineiston valmistus ja toimitus

Aineiston valmistuksessa selkeintä ja nopeinta on käyttää painovalmista PDF-tiedostoa. PDF 1.5 tai uudempi, tekstit konvertoituna, CMYK-väreissä.

Jos tiedostossasi on vain vähän tekstiä, kannattaa fontit muuttaa poluiksi. Jos tiedostossa on paljon tekstiä, liitä käytetyt fontit työn mukaan.

Vaadittava kuvaresoluutio on 400 dpi. Ota huomioon, että kuvakoon muuttaminen taitto-ohjelmassa vaikuttaa myös kuvan resoluutioon. Suositeltavat kuvaformaatit ovat .eps, .tiff ja .psd.

VMV Median painotöissä ei käytetä Pantone-lisävärejä, joten määrittele värit CMYK-prosessiväreinä. Jos CMYK-infomaatiota ei ole, voidaan materiaalit tallentaa myös RGB-muotoon.

Väriprofiili: Fogra39 coated paper

Tarkista, että kaikki tiedostoon sijoitetut linkit ja fontit on liitetty mukaan. Poista tarpeettomat tiedostot ennen aineiston lähettämistä. Anna tiedostolle kuvaava nimi. Käytä nimessä ainoastaan kirjaimia a:sta z:aan tai numeroita 1-9 ja välilyönnin sijaan alaviivaa. Älä käytä alaviivan ohella muita erikoismerkkejä.

Aineisto tulee toimittaa sähköisessä muodossa 2 viikkoa ennen kampanjan alkua tai erillisen sopimuksen mukaan.

Tiedostot toimitetaan sähköpostitse:
pasi.holopainen@vmv.fi
ville.valikangas@vmv.fi

Huom!
PDF-tiedoston oikeellisuus on lähettäjän vastuulla ja väärintoimitetusta aineistosta yhteistyörepromme veloittaa aineiston lähettäjää selvittelyyn ja korjauksiin kuluneen ajan mukaisesti.

Yhteystiedot
Ota yhteyttä, mikäli haluat lisätietoa liittyen aineiston valmistukseen tai siirtoon:

VMV Media
Kirkkokatu 10 A 41, 90100 Oulu

Pasi: pasi.holopainen@vmv.fi (040 355 9200)

Ville: ville.valikangas@vmv.fi (040 680 0128)

Scroll to Top