Vuonna 2022 ulkomainosyhtiöt tukivat suomalaista yhteiskuntaa noin 40 miljoonalla eurolla.
Yhteiskunnalle menevä 47 % osuus mainostuloista koostuu julkisen infrastruktuurin ylläpidosta ja asennuksista, yhteisöveroista, julkiselle sektorille maksetuista vuokrista, palkkojen sivukuluista ja veroista sekä julkisille toimijoille ja hyväntekeväisyysjärjestöille lahjoitetusta ilmaisesta medianäkyvyydestä.
Isoimman osan yhteiskunnan tukemisesta muodostavat vuokrat, joita ulkomainosyhtiöt maksoivat noin 18,6 miljoonaa euroa (2022). Vuokria maksetaan muun muassa kaupungeille, kunnille, liikennelaitoksille ja Finavialle.
Julkisen infrastruktuurin asennukset ja ylläpito puolestaan helpottavat monien suomalaisten arkea. Pelkästään pääkaupunkiseudun lähes 3000 pysäkkikatosta on hyvä esimerkki ulkomainosyhtiöiden panoksesta suomalaiselle yhteiskunnalle. Ulkomainostoimijat myös rahoittavat reilun 6000 kaupunkipyörän ylläpitoa Helsingissä, Espoossa, Vantaalla ja Turussa.
Lisäksi ulkomainosyhtiöt maksoivat yksityiselle sektorille vuokria 16,8 miljoonalla eurolla vuonna 2022. Tämä summa ei ole mukana 47 % osuudessa, mutta sen voidaan nähdä välillisesti vaikuttavan Suomen talouteen.
Lue koko tiedote tästä Tiedotteet – Suomen Ulkomainosliitto
Lue koko raportti tästä ODF-Ulkomainonnan-vaikutukset-raportti.pdf (suomenulkomainosliitto.fi)